Slutspurten

Trekkingen ar avklarad. Och efter det en hel del shopping i Chiang Mai. Och en festkvall med tva helskona danska piger som vi traffade under trekkingen. Och bungyjump for Jossans del!!! Ar hon riktigt klok den dar tjejen?

Om nagra timmar satter vi oss pa nattbussen mot sista stoppet pa resan, Hua Hin. Sista veckan tankte vi ''unna'' oss lite semester och har darfor lyxat till det med att hyra ett hus med pool. Forhoppningsvis ar vadret pa varan sida sa vi kan ta igen varan borttappade solbranna!

For er som inte vet har vi bokat hembiljett till Sverige. Den 5 maj star vi pa Arlanda och vinkar. Mojligen uppdaterar vi nagon gang under nasta vecka. Om inte.........
SA SES VI HEMMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Chiang Mai

Efter en heldag med tre harliga svenska tjejer kom Linn och Jossan och motte upp mig i Kuta for middag som avslut pa Indonesien-vistelsen. Underbart att se dom igen. Runt midnatt akte vi mot flygplatsen for att sova en natt dar innan vi skulle checka in och flyga vidare.

Fran Bali till Phuket var det ja... Efter det tog vi en 12 timmars nattbuss till Bangkok och sedan ytterligare en buss pa 10 timmar upp till Chiang Mai i norra Thailand. Slitet men val vart besvaret.

Samma dag som vi kom borjade Songkran - det thailandska nyaret som firas med en fyra-fem dagars festival med vattenkrig och parader dagarna i anda. Helt sjukt! Stora som sma sprang runt pa gatorna med vattenpistoler fyllda med is-vatten och harjade. Vi kunde sjalvklart inte vara samre...

Efter nagra dagar i vattnet akte vi vidare till Pai, 14 mil norrut fran Chiang Mai. Vi kom fram lite smagroggy efter de 762 st kurvorna vagen hade. Pai var mysigt med massa restauranger, massage, ut pa vagarna pa moppe, barhang m.m. Linn och Jossan testade aven pa tva timmars thaiboxning utomhus i 38 graders varme. Strongt jobbat!

Nu ar vi tillbaka i Chiang Mai igen. Imorgon bitti aker vi ivag pa en tre dagars "non-touristic trekking" fyra timmar vaster om Chiang Mai. Spannande. Vi ska laga varan mat tillsammans, rida pa elefanter, aka nedfor floden pa bambuflottar och (sjalvklart) ga en massa.

HEJ HEJ HALLA!

Vi insag att vi har ganska mycket ovisat material pa lager fran Gili och Ubud. Hittade ocksa lite av Thailands-bilderna pa ett av minneskorten:

Phi Phi Island

Gili Trawangan

Ubud

Surfcamp Lombok

Det var tva trotta och ratt mora tjejer som vinkade hejda till campet efter sista middagen med ganget. Det har varit 8 valdigt roliga och handelserika dagar. Minst ett surfpass per dag som utan tvekan tog pa krafterna. Surfmuskler var inget vi hade gott om nar veckan startade. Veckan har som sagt bjudit pa mycket. Vi har traffat manga skona manniskor, surfat mycket(saklart), fotbollsmatch mot ett lokalt lag, bergsvandring, engelskalektioner med barnen i byn och yoga. Sista kvallen riggade campet upp for en lyckad avskedsfest.

Surfa var sjukt roligt! Vi bada lyckades besegra vagorna och entra bradan med storm haha. Det blev dock en del kallsupar och omtumlingar av vagorna. Vi kommer definitivt prova pa det igen, helt klart.

Helnojda lamnar vi nu Lombok for att imorgon mota upp Petra i Kuta. Den 10e flyger vi tillbaka till thailand och har da planer pa att ta oss uppat i landet, till Chiang Mai.

Sampai jumpa!

Ensammen i Kuta

Herregud, det slutar inte regna! Det har regnat konstant sen jag blev vackt av regnet for fyra timmar sedan. Igar var det lika dant. Vagarna ar oversvammade! Kutas vader ar inget att hanga i julgranen. Jag som har fet pool och allt!

Linn och Jossan skulle egentligen varit pavag hit nu men tydligen ar surfingen viktigare an vad jag ar haha! De ville utnyttja dagarna till max och bestamde sig for att stanna kvar dar anda fram tills vi flyger pa sondag. Jag klarar mig, men speciellt kul ar det inte. Tror jag ska byta ner mig till ett av svenskhotellen och hoppas pa att det finns nagra skona manniskor dar men det lockar inte direkt att bege sig ut i det har vadret... Vi far se!

Sa, vad har Emma och jag gjort under veckan som varit da?
- Direkt efter Ubud akte vi till Kuta i tva dagar (regn da ocksa, sjalvklart). Gick ut en kortis samma kvall som vi kom. Shoppade lite dagen efter, at texmexmat, fikade och lag vid poolen nar vi kunde. Gjorde iordning oss for utgang och var supertaggade. Under middagen borjade ovadret igen. Vi styrde om planerna och gick hem till rummet istallet...
- Vi akte over till on Lembongan i nagra dagar. Superfint var det. Men aven dar, kasst vader. Lag vid poolen en heldag och resten av tiden satt vi mest pa varan veranda och drack kaffe eller te, laste bocker och spelade kort. Harligt det med.
- Tillbaka till Kuta igen. Tog in pa varldens sunkigaste hotell (det utstralade verkligen angest), bodde dar i tva minuter, gick ner till receptionen och berattade att vi hade angrat oss, ut pa hotelljakt igen, hittade harliga Fat Yogi, tog in dar och kande lugnet. Saja, det var lite battre!

Bade Emma och jag har varit smasjuka hela tiden. Feber ibland, superforskylda bada tva, lite magsjuka och annat roligt...

Det var allt for stunden. Linn och Jossan har kameran sa ni far vanta nagra dagar till pa deras smaskiga uppdatering. De verkar ha det riktigt bra iallafall! Puss pa er

Ubud

Gili var riktigt harligt! Lamnade stallet i sondags for att rora oss vidare mot Ubud. Vi har spenderat dagarna med att klampa runt bland risterrasser igen (ett kart aterseende), ata god mat, ga pa langa promenader, marknader. Vi har gatt runt och myst helt enkelt!

Imorgon beger sig Linn och Jossan ivag till Lombok for att bli tvattakta surf-babes! Vi har hort manga historier om att de forsta dagarna enbart ar kamp mot vattnet: att inte drunkna, inte spy av alla kallsupar, inte se vagorna som nagot laskigt osv. Men det nog kommer tjejerna klara galant, tror ni inte? Vi far onska dom lycka till!
Jag och Emma har inga direkta planer i nulaget mer an att vi ska till Kuta om ungefar fem dagar. Vi far helt enkelt se vad vi gor. Emma aker hur som helst hem den 6/4 och Linn och Jossan moter upp mig igen en eller tva dagar senare.

Det var allt for stunden.

Bali

Vara bilder fran veckorna i Thailand ar pa sakert avstand fran alla faror, namligen pa ett usb hemma hos Joacim i Sverige. Darfor far ni inte en enda bild fran Thai men i korta drag var det harligt familjehang pa Koh Lanta, galet festande pa Phi Phi Island, sex dagar pa varsitt hall; Jossan hade superdagar pa en dykbat och dok 11 ganger pa tre dagar (sjalvklart klarade hon advanced-dykkursen, duktig flicka) och Linn och jag akte till Ao Nang, Railay och Krabi pa fastlandet. Det blev ett kart aterseende pa Phukets flygplats kan jag tala om. Allt blir sa mycket roligare nar vi ar tillsammans!

Just nu befinner vi oss pa Gili i Indonesien tillsammans med Emma! Paradisssssssssssss!
Igar hade vi en lugn kvall och var vi pa filmvisning och sag lyckan, karleken och meningen med livet samt baksmallan. Mysigt som bara den. Dom hade till och med popcorn. Idag var jag, Linn och Emma uppe redan 07.15 for att aka ut och dyka. Det var nog varat basta dyk hittills! Sag enorma skoldpaddor, en stingrocka, ett stim med 1,5 metersfiskar som hade tander och massa annat. Jossan dok kl. 14 och var supernojd hon ocksa. Hon fick bl.a. se hajar! Pa fredag tankte vi dyka igen.
Ikvall ar det partynight pa ett utestalle har pa on sa alldeles strax ska vi ga och kopa lite take away-mat och nagra ol och starta lite latt pa varan uteplats. Kan nog inte bli annat an sjukt kul skulle jag tro.

WOHO

Bali imorgon! Aker fran Krabi till Phukets flygplats om 2 timmar och ar framme cirka 3 timmar senare. Kommer ha ett halvt dygn att ha ihjal pa flygplatsen meeeen, det kunde varit varre. Jossan beraknas droppa in pa airporten nagon gang under kvallen. Vi har saknat den lilla loppan!

Ensam i Koh Lak

HejHej!
Jag, Jossan sitter for tillfallet pa ett internetcafe i Koh Lak. Jag kom hit igar alldeles ensam. Imorgon aker jag ut till Similian Island for att ta mitt advance dykarcertifikat. Jag kommer att bo 2 natter pa en bat och forsoka hinna med 10 dyk under dessa dagar. Mina kara vanner var inte likna sugna pa detta och valde att istallet aka till Krabi dar de kommer vara tills den 19e da vi aterforenas igen pa Phukets flygplats.
Jag saknar trion men vi ses snart igen!
Nu maste jag ga, cafet stanger och det ar dags for mig att ga hem och lagga mig. Uppstigning tidigt imorgon.

Tack for mig!
Jossan

Snabb uppdatering fran Thailand

Efter fyra dagar pa Koh Lanta tillsammans med Jossans familj + familjevanner befinner vi oss for tillfallet pa Phi Phi Island. Tankte mest saga att vi mar bra och att vi njuter till fullo!
Horde om tsunamin i Japan, laskigt!! Thailand verkar iallafall ligga utanfor riskzonen. Vi far se hur allt utvecklar sig.
Skot om er!

Langkawi

Dags att ta igen over en veckas franvaro da...

Kom till Langkawi forra mandagen och motte upp Pernilla fran Linns gamla gymnasieklass och hennes vanner. Vi at en lite finare middag pa kvallen for att fira Alexandras (tjejen till vanster) fodelsedag lite i forskott. Darefter gick Linn, Josefine och Dennis ut och partade hela natten.
Efter det foljde fyra dagar med bara Pernilla. Vi lag pa stranden en hel del, gick pa nattmarknad och kopte majskolvar och frukt (som sedan hungriga kor at upp resterna av...), akte pa islandhopping med tre stopp: forsta pa en o, andra stoppet var att titta pa trettiotalet ornar som blev matade och sista pa en fin strand, vi gick ut lite grann och hangde med skona grannar pa Gecko Guesthouse. Trevliga dagar.
Fredag = halfmoonparty. Borjade stadigt pa Gecko med massa skandinaver (sjukt manga svenskar pa Langkawi forovrigt) innan baten mot narmaste o avgick dar strandfesten holl till.
Traffade Hans Petter, Hakon och Stig som vi traffade redan pa Perhentian vilket resulterade i tva harliga dagar pa motorcyklar och strandhang pa ons finaste strand. Pa kvallarna/natterna blev det take awaymiddag pa stranden och festligheter.
(...Nagra dagar utan bilder... Strandhang, lata dagar pa Gecko och fest...)
Bilder fran gardagen. Vi akte till The Batik Village, Jossan pa motorcykel, jag och Linn i taxi eftersom vi inte kan kora sjalva. Pa forhand trodde vi att det var en mysig by dar man gjorde batikmonstrade klader dar man kunde ga och strosa omkring en hel dag. Icke da. En shop var allt som erbjods och ett konstgalleri, woho!!!
Planerna byttes snabbt ut mot god lunch pa ett localstalle i narmaste smastad. Efter det drog Jossan ut pa vagarna och jag och Linn GICK hem i drygt tva timmar, de ni!
Idag stod cablecar (liftar upp till toppen pa ett av ons hogsta berg) pa varan att-gora-lista. Efterat drog Linn och Jossan ut pa motorcykelaventyr medan jag la mig tillratta pa stranden. Nar de kommer tillbaka mots jag av Jossans lite smatt uppgivna men anda glada kommentar:
"Vi skulle till hogsta punkten pa on men kom bara halvvags, sen tog bensinen slut och vi fick rulla ner hela vagen. Vi skulle till ett vattenfall och bada men mots av en skylt som sager att vattnet ar fullt av parasiter och bakterier. Vi skulle till Kilim River och floden ar forihelvete uttorkad!" De var dock valdigt nojda over helheten kan jag beratta for lunchen var suveran och secondaffaren dar de shoppade loss blev som plaster pa saren.
Det var lite som hant under veckan som gatt. Pa lordag eller sondag lamnar vi Langkawi och beger oss vidare till Thailand och Jossans familj plus familjevanner.
Tva nyheter:
#1 Linn och Jossan ska pa surfarlager pa Lombok, Bali. Blir nog hur kul som helst. Pernilla (fran bilderna) och Jennie Welander har bokat pa samma vecka, ruggigt kul!
#2 Emma Vitelli kommer ner och moter upp oss pa Bali. Eller, hon aker ner redan nasta vecka men vi moter upp henne forst den 20 mars. KUUUL!
Hur mar ni dar hemma? Overlever ni kylan? Hej da fran oss allihopa!

Bilder fran Perhentian

Underbara dagar var det ja...

Varan lilla koja

Forsta helt molnfria dagen. Det gillades!

Solnedgangen sedd fran verandan

Vi at middag med tva svenska tjejer vi dok med och deras tre norska kompisar innan vi gick vidare till beachbaren pa andra sidan on.

Nu befinner vi oss pa Langkawi. Ska strax mota upp Linns gamla klasskompis Pernilla och hennes tre kompisar pa stranden. Det var allt for stunden. Simma lugnt!

Fredag

Ar pa Perhentian Islands at the moment. Det var en himla chansning. Tydligen ar det regnperiod pa den har sidan vid den har tiden och de har haft varldens ovader men vi drog hit anda... Och tur var val det. Solen skiner hela tiden. Steker pa stranden varje dag, ater middagar pa stranden, hanger i varan slitna, men mysiga, stuga precis ovanfor havet. Det ar ganska underbart faktiskt. Vi skulle INTE vilja byta med er dar hemma kan vi lugnt saga.
Jag och Jossan dok idag. Sikten var ganska dalig och vattnet var ganska stromt men vi sag bade en skoldpadda och hajar.
Nu ar det dags for middag har borta. Efter det ska vi checka in en bar som har sasongsoppning ikvall med liveband och grejer.
Linn och Josefine halsar sa gott till er allihopa! Puss hej!

Solen skiner

Aterigen blev det en lang resa for att ta oss till nasta land. (Ovanligt) Vi fick avverka tva natter pa Cebus flygplats. Forsta natten for att vi kom fram fran Bohol tidigt som sjutton, andra natten for att planet skulle ga nagra timmar efter midnatt. Till sist kom vi iallafall fram till Kuala Lumpur.

Lagom trotta med nagra timmars for lite somn i kroppen.

Det har varit riktigt harliga dagar i Kuala Lumpur men det borjar nu bli dags for oss att rulla vidare. Vi hade planer pa att stanna har i tre natter men gar nu in pa varat sjunde dygn. Vi gillar gunget i staden! Dessa dagar har bestatt av shopping, langa promenader, gatumat, parkhang, lite mer shopping, bio 2 dagar i rad och lite party pa det. Vi har aven hunnit med att traffa nagra av Jossans vanner som ocksa ar ute pa langresa.

Ikvall ar det dags for oss att packa ihop vara grejer och aka vidare mot Perhentian Island. Vi beraknar en 10timmars lang bussresa och hoppas hinna fram lagom tills solen gar upp och det ar dags att rulla ut handduken pa beachen igen.

Pa aterseende!

Kuala Lumpur

Framme i land nr 2! Tiden gar fort nar man har roligt. Hinner inte uppdatera nagot men tankte bara saga att vi lever och mar bra, valdigt bra!